09‏/03‏/2007

وقع ع العريضة وما تستناش الاستفتاء

دي عريضة بيان شعبي هيتقدم للحكومة يعبر عن رفضنا كقوى وطنية شعبية للطبيخ اللي بينطبخ في التعديلات الدستورية مع حيثيات هذا الرفض

دا نص العريضة

To: Egyptian Government

وقعوا على عريضة شعبية ترفض التعديلات الدستورية
---------------------------------------------

مقدمة: توافقت على صياغة هذه العريضة القوى السياسية التالية:

حزب العمل - الإخوان المسلمين - الإشتراكيون الثوريون - كفاية

نحن الموقعين أدناه من أبناء شعب مصر, من مختلف فئاته, وحرصا على المصلحة الوطنية العليا, نرفض التعديلات الدستورية الأخيرة للأسباب الآتية:


2 – أن هذه التعديلات تكرس استعباد الشعب خارج معادلة الحكم وذلك بإلغاء المادة (88) الخاصة بالإشراف القضائى على الانتخابات حيث أن إلغاءها يسمح بتزوير إرادةالشعب.

3 – إن تعديل المادة 179 بالنص على قانون للإرهاب أسوأ من قانون الطوارىء يعصف بثلاث وثلاثين مادة من الدستور - باب الحريات وباب سيادة القانون – والتي تصون الحريات العامة والخاصة للمواطنين وتخضع الجميع لسيادة القانون، وتحمي استقلال القضاء وحصانته.

4 – لقد تم تعديل المادة 76 مرتين الأولى من أجل التمديد فى العام الماضى والثانية من أجل التوريث هذه المرة والشعب المصرى يرفض مبدأى التمديد والتوريث فنحن شعب يرفض الاستعباد "متى استعبدتم الناس وقد ولدتهم أمهاتهم أحرارا؟!!!

1 - أن هذه التعديلات لا ترضى طموح الشعب المصرى بل تعد اعتداء على حقوقه فى التعبير عن نفسه وإرادته. 5 – أن عدم تعديل المادة 77 يؤدى إلى حكم أبدى ويمنع التداول السلمى للسلطة ويكرس الفساد ويصادر حق الشعب فى اختيار حاكمه.

Sincerely,

The Undersigned

من فضلك ادخل وقع هنا إلا إذا كان عاجبك "طبيخهم" للدستور - ودا حقك طبعا - بس "اشرب بقى يا حلو" وما تجيش تشتكي بعد كدة!! ـ

هناك 4 تعليقات:

المٌهَــــاجِر المَصْـــــــرى يقول...

تمام يا حاج جرجس
بس ليه كل عريضه لازم نحط الرقم القومى..
ليه واحد زى معهوش بطاقه مصرى لازم تفكروه انه معهوش بطاقه..انا حطيت رقم البسبور التانى..اللى بالى بالك

ذو النون المصري يقول...

انا وقعت لكن مش عارف اذا كان صوتي وصل و للالا
ااسف للتاخير في التعليقات علي البوستات الماضيه لان الكمبيوتر عندي كان عطلان

Reformer1976 يقول...

عم المهاجرين المصريين كلهم

الرقم القومي أو رقم الباسبور (التاني او الأولاني ما بتفرقش) المهم حاجة تبين إن البني آدم اللي موقع ده بني آدم حقيقي من لحم ودم مش مجرد شخصية افتراضية لأن ممكن كل واحد يمضي بتلتميت اسم... فموضوع الآي دي مطلوب أساسا لأجل الجدية وإن الموضوع مش تهريج... وبعدين مش الرقم القومي هو اللي يقول إنت مصري ولا لأ... المهم ابقى طمنا على أخبارك
================


ذو النون المصري

لو مش متأكد إدخل إملا الريجيستريشن فورم تاني عشان تقطع الشك باليقين... المهم أخبار الكمبيوتر دلوقت إيه؟ مش أحسن الحمد لله؟
:D

غير معرف يقول...

مش حقدر أحدد موقفي إلا أما لجنة السياسات بالحزب الوطني تردلنا على الإستفسارات دي:
1-البطيخ دا صيفي ولا شتوي
2- اللب بتاعو أبيض ولا إسود
3- سيتم الطبخ بمناقصة عامة ولا بلامر المباشر مع إني أفضل الأمر المباشر علشان نحد من الروتين الممل وكمان من الشفافية والعولمة والخصخصة والإنبعاث الحراري وصراع الحضارات والتيتة في الننة وكل الكلام الجديد الحلو دا إللي أي واحد من إياهم بيطلع يقولو في التليفزيون علشان هو مثقف وإحنا ناس غلابة

لكي لا ننسى دم أحمد علي مبروك