01‏/02‏/2007

المصري اليوم تتوصل إلى ضحية فيديو "الضرب بالقفا" في امبابة

المصري اليوم تتوصل إلى الشاب ضحية فيدو "الضرب على القفا" الذي كان وائل عباس نشره في أبريل الماضي



المجني عليه يصف ما حدث له من تعذيب والصورة من المصري اليوم

الضحية يدعى إيهاب مجدي فاروق (19 سنة) ويعمل في مصنع للمنتجات الجلدية
وفي أحد أيام الصيف الماضي قبض عليه اثنان من أمناء الشرطة في قسم امبابة للاشتباه حيث اشتبها أن تكوت الحقائب الجلدية التي يحملها ليبيعها هي حقائب مسروقة

المهم إن إيهاب لما راح قسم امبابة عصبوا له عينيه والظابط "كريم بيه" دا هو اللي أمر أمين الشرطة أحمد عبد الفتاح بصفع إيهاب على قفاه في حين صور هو الواقعة بموبايله

بعد ذلك تم تعليقه وضربه "بالفلكة" بعد تقييد قدميه إلى أن أتى صاحب الورشة وأثبت إنه بيشتغل عنده فأفرجوا عنه

الشيء اللافت للنظر أن أمن الشرطة لما قبض على إيهاب أشهر في وجهه مطواة بعد أن كال له السباب - أيوة أمين الشرطة هو اللي أشهر المطواة في وجه المواطن... عادي مش عيب ما إنت أكيد في مصر - وأخذه هو وأمين شرطة تاني على ورشة رخام قريبة وأخذا يقذفانه بقطع الرخام بعد ما أبرحاه ضربا وشتيمة من المنقية... شفتوا بذمتكوا بلطجة أكتر من كدة؟؟

ولسة فيه حد مش مقتنع أن العنف في وزارة التعذيب سياسة ممنهجة؟


اضغط على الصور اللي تحت لقراءة الموضوع في المصري اليوم

عيون الأمن سهرانة ما بتنامشي



ودان الأمن برضه شغالة أربعة وعشرين ساعة في اليوم

وهكذا صارت مصر عبر الزمان بلد الأمن والأمان

هناك 91 تعليقًا:

maksofa يقول...

والله انا موش فاهمه حكايه أنهم يضربوا المشتبهه فيهم ويصوروهم
جايز يضربوهم وممكن يحصل وموش مستبعد
لكن ليه بقي التصوير
بصراحه انا موش فاهمه ايه الدافع والغرض الحقيقي وراء التصوير ؟؟؟؟؟

Reformer1976 يقول...

التصوير يا ست مكسوفة مبرره قد يكون هدفه استخدام الفيديو لاحقا لكسر عين الضحية كما في حالة عماد الكبير مثلا أو لمجرد التلذذ بالفعل نفسه وإعادة مشاهدته وتوزيعه بين الأصدقاء من الضباط وصف الضباط ودي كانت الطريقة اللي الفيديوهات دي اتسربت بيها أساسا
الجماعة دول حيوانات سادية بشكل غير مسبوق... لفهم شخصية هؤلاء المراضى برجاء مراجعة فيلم زوجة رجل مهم

zenzana يقول...

والله بن خالتي اللى خد كام قفا من كام يوم وكان على وشك انه يبقي ع الفلكا
قال ان الباشاوات الظبابيط بيتسابقوا ع التصوير من باب الواجاهة الظبابيطية قدام بعض، واحتمال تكون مكافأت الظبابيط علي حسب كام فيديو اتصور ف الشهر

zenzana يقول...

ست مكسوفة فين الاميل يا حاجة؟

yasser_auf يقول...

بما ان الموضوع تم التعليق علي شبيه علية " عماد الكبير " قاظن لا تعليق و لا سوف نكون كمن يعيدون و يكررون انفسهم

التحية للمصري اليوم انا توصلت للضحية و نامل منة ان يكون لدية الشجاعة لرفع قضية علي من اهانوا ادميتة و ان لا يخاف او يتراجع تحت تهدياتهم
خصوصا ان ما يحدث لهؤلاء الناس هم غالبا من بسطاء الشعب يعني لا جارة وزير و لا عمة غفير بمعني اصح الضغط عليهم من الداخلية كانة تسليك سنان بعض اكلة

و لعل و عسي ان يقع المذنبون تحت يد قاضي كمن رفض خروج الكلب نبية و الامناء بكفالة

بيني و بينك يا جرجس اصل المنظمات و الجرايد بتظهر هؤلاء الضحاية للضجة الاعلامية و بعدين لما يبقي في وش المدفع بتديها ظهرة و تخلع هي باعت و سوقت لنفسيها و خلعت و بتسيبة بعد كدة في وسط نار جهنم و احنا محدش بيعرف يعملهم حاجة غير اننا بس بنكتب لاكن يتعمل منظومة و حد يساعد بفلوس لمحامي بشغل باي هباب علشان يقدر هذا الشخص يقول لا او يقاوم

مع الاسف محدش بيعملهم حاجة و ما اظنش حتي انهم بيعرفوا يستخدموا النت علشان يقرئوا مساندتنا ليهم

يعني من الاخر ربنا يتولاهم برحمتة بقي

tota يقول...

الحج جرجس صديقى
الحقيقة العثور على الشخص كان بالتأكيد صعب ولا ادرى المجهود ورائه لمن لكن اى ان كان يستحق الشكر وبشده كما يستحقه وائل عباس
لكن هل قرأت التحديث الاخير
ان قسم شرطة امبابة هاجم منزل الضحية والقى القبض على والده بينما نجح هو بالهرب
وكلاكيت تانى مرة يدفع هو او اسرته ضريبة فضح الداخلية

كما تناقشنا امس ان المسألة ليست فقط كشف المستور بل المساندة هل تتذكر سؤالى هل يسأل احدهم عن عماد الكبير ام انه مُلقى فى السجن وحده يعانى رد فعل رجولته بعد ان وضعناه جميعا فى مواجهة المدفع وانسحبنا نبحث عن ضحية غيره قبل ان نكون كلنا نفس الضحية وقبل ان يهرب الضحايا من خوف المواجهة لنتابع الحدث لاخره ونساند

لم استطع استيعاب كم السخف من تكرار السيناريو الذى تنتهجه الداخلية وكأن التخلف هو سمة من سماتهم ناهيك عن المرض الاساسى وهو السادية

الموقف مقرف فعلا بعد التحديث
اسفة فعلا

أحمد المصري يقول...

يانهار ابيض ..ده عيل يمسكوه ويضربوه عالقفا !!بس هوا انت مستغرب مثلا إن أمين الشرطة رفع عليه مطوة أنا اخويا مرة كان ماشي في شارع من الشوارع وطلع عليه اتنين امناء شرطة طلعوله كتر CUTTRER)وهددوه وسرقه منه كل حاجة تقريبا لأ وايه كمان قبل مايسرقوه وروله بطاقة تثبت إنهم أمناء شرطة -كأنهم بيقولوله احنا بنسرق اهه وابقى افتح بقك بس الحمد لله ماحصلوش حاجة وخده السلسلة اللي كان ضاربها على رقبته -ومن ساعتها حرم يلبس سلاسل والحمد لله-مع احترامي لأي حد يعمل كده-0
لا حول ولا قوة إلا بالله 0

ام العيال يقول...

انا جيت اتخانق معاك
و لا سلام و لا كلام
ماشي
ما انا بشوفك عند الناس كلها
ايه البلوج بتاعي فيه حاجه
ساكنه عفريت
خلاص ...خلاص
كل شئ انكشف انو بان
و لانفس
و لا كلمه
طب...اصل... ربا يسامحك
واعععععععععععععععع
بس يا عيال يلا نروح من هنا

lastknight يقول...

أستكمالا لرد السمراء الفاتنه .. هاجمت الشرطه منزل الضحيه و احتجزت أهله .. و الضحيه مازال هاربا و لن يتقدم ببلاغ قبل توكيل محامى للدفاع عنه.. و فى الصفحه الأولى من جريدة المصرى اليوم .. محاولة اعتداء على فتاه داخل مترو الأنفاق فى عز الضهر بمعرفة أمينى شرطه .. و النيابه تحتجز أحدهما و الآخر هارب
الأسئله كثيره .. أين نقابة الزفت المحاميين لتوكل محامى يدافع عن ضحية ضرب القفا ؟ أين نادى الزفت القضاه من هتك عرض الأناث فى عز الضهر و فى محطة مترو الأنفاق ؟ أين كل الزفت الأحزاب و الحركات المحظوره و الغير محظوره ؟ متى يكون الزفت العصيان المدنى ؟؟

الكل هراء .. و الكل نائم فى العسل .. و الشعب مخدوع .. أظننا جميعا أو أغلبنا أخطأنا خطيئه سيزيف .. و لهذا تفسير و تنظير قد أنشره قريبا
و انت يا زفت ياجرجس .. أنا مسافر اسكندريه بكره الصبح و هاحاول ارجع على ميعادنا .. عموما لو وصلت قبلى رنلى و انت معاهم أكلمك

Reformer1976 يقول...

أعزائي جميعا

تابعوا توابع القضية في البوست الجديد

asmrany555 يقول...

قالوا لفرعون ايه فرعنك قال ماقيتش

حد يكسرنى وطالما لايوجد قانون رادع هيعملوا اكتر من كده وعلى فكره انا بفرح لما اسمع عن حد ضرب ظابط او امين شرطه مع ان كلمة الامين مش راكبه عليهم ابدا

kanzaman يقول...

والله احنا شعب فالح بس فى الكلام ولا فعل شوفوا الشعب الفرنسى وتضحياته فى الثورة والكلام ده من الكثر من مائتى عام وما قام به الرومانيين للقضاء على شاوسيسكو وتضحياتهم لا مانع ان نضحى بحياتنا للقضاء على العصابة الحاكمة من اجل مستقبل افضل للاخرين ان اسرائيل تعامل الفلسطينيين افضل مما يعامل به به كلاب الشرطة الشعب المصرى وكلمة الانتقال السلمى للسلطة هو درب خيال وسفه ان الحرية تنتزع بالكفاح والتضحيات فالنظام الحاكم اسوء مائة مرة من الاحتلال البريطانى
وسوف يلتقى ابناؤناواناؤكم بعد مائة عام على نفس هذاالكلام ايها الشعب الجبان الذى جبل على الخضوع والهوان

غير معرف يقول...

والله قفانا ورم وقلبنا ورم وكل شئ ورم مش شرط نضرب على القفى بس الواضح اننا لسه محتاجين نتضرب عشان نفوق

غير معرف يقول...

الضرب على القفا شفا شعار حكومة الحزن الوطنى حكومةالاستبداد المستمر

غير معرف يقول...

انا اعرف ان ضحيه كليب القفا حرامي وتاجر بانجو

lolololo يقول...

حسنى مبارك سبب البلاوى دى كلها ربنا ياخده ويريحنا منه ومن الاسره المالكه بتاعته ومن الام سوزان والام خديجه زوجه جمال مبارك وربنا ياخد كل الوزراء وعيالهم النصابين وطبعا قبلهم النصاب الاكبر مباااااااااااااااااااااااااااااااارك البقرة الضاحكه زيا اخت مكسوفه انا عايز اتعرف عليكى انا علاء بدير واميلى flash_net1985@yahoo.com

غير معرف يقول...

والله انتو عرفين سبب البلاوى دى كلها بس احنا بنطنش او معاش يعنى بنعرص
والله كل واحد فينا لو حاول يرفض الغلط هنعيش بس سعتها متقوليش عاللى هيحصله

el_zaim يقول...

السلام عليكم ...
اناعاوز اسئلكم سؤال؟
لو لى حد فيكم فى يوم من الايام مسك منصب كبير هيفضل على نفس رايه ولا.....
el_zaim2020@yahoo.com

EL_ZAIM يقول...

تفتكروا ربنا لو خد حسنى مبارك
مين يكون اول المرشحين فى اذهنكم ؟؟؟؟
ويا ترى يكون من المعارضه ولا الاحزاب ؟
انا مستنى الرد على
EL_ZAIM2020@YAHOO.COM

غير معرف يقول...

للاسف ان كل هذا يحصل في شعب وابناء مصر ولا يوجد رجل يغير المهذلة الاذلال التي يعيش بها الشعب .وانا عندي الحل ؟تعرفون ما هو ؟ ان نستعمر من اي دولة اجنبية افضل من الاستعمار الامني المظلم الذي نعيش فية من هولاء المرتزقة . وحسبي الله ونعم الوكيل من كل مسئول ظالم بمصر.

غير معرف يقول...

ياظلمة الله يشل ازرع كل معتدي علي الشباب والنساء والمسنين واليتامه والمساكين والارامل والله يجعل عيونكم وقلوبكم لا تشوف الراحة ابدا والله يردكم علي اولادكم وتشاهدون من يظلمهم كما تظلمون الناس وحسبي الله ونعم الوكيل فيك يا مبارك انت وحكومتك الضالة

غير معرف يقول...

الضرب عموما لأى إنسان سواء كان مذنب أم لا هو فى حد ذاته مهين و جارح و إذلال لكرامة أى أنسان أما بالنسبه للحكام ليسوا هم السبب فى ما نحن عليه الآن بل هو إنحدار شامل و جذرى فى الأخلاق و التربية
أما بالنسبة لسلوك الضباط و أمناء الشرطة فهو لايعبر إلا عن أنهم يخرجون شحناتهم السلبية على الناس
الله لا ينسى أبدا الظلم
و ضعف و خوف الشعب المصري هو السبب
لابد أن نكون يد واحدة تحارب ما يزرعوه الآخرين فينا

غير معرف يقول...

:(اقدم التهنئه للرئيس مبارك بمناسبه حريق مجلس الشورى والشعب ونحمد الله على نهايه اثنين من منابر الفساد فى مصر ؛؛ كما نشيد بجهود الحكومه التى لم تسطع اخماد الحريق على مدى 12 ساعه ونحمد الله انها لم تصل الى خزان اسوان وهو مايعكس الاماكانيات التى وصلنا لها فى عصرمبارك

للاتعاظ والذكرى ::_ مصر التى دمرت الساتر الترابى وخط بارليف فى عهدالسادات فى 6 ساعات بقوه المياه لم تسطيع الان اخماد حريق المجلس بالمياه ايضا بالقياس مع الفارق!!!!!!

غير معرف يقول...

:(اقدم التهنئه للرئيس مبارك بمناسبه حريق مجلس الشورى والشعب ونحمد الله على نهايه اثنين من منابر الفساد فى مصر ؛؛ كما نشيد بجهود الحكومه التى لم تسطع اخماد الحريق على مدى 12 ساعه ونحمد الله انها لم تصل الى خزان اسوان وهو مايعكس الاماكانيات التى وصلنا لها فى عصرمبارك

للاتعاظ والذكرى ::_ مصر التى دمرت الساتر الترابى وخط بارليف فى عهدالسادات فى 6 ساعات بقوه المياه لم تسطيع الان اخماد حريق المجلس بالمياه ايضا بالقياس مع الفارق!!!!!!

غير معرف يقول...

:(اقدم التهنئه للرئيس مبارك بمناسبه حريق مجلس الشورى والشعب ونحمد الله على نهايه اثنين من منابر الفساد فى مصر ؛؛ كما نشيد بجهود الحكومه التى لم تسطع اخماد الحريق على مدى 12 ساعه ونحمد الله انها لم تصل الى خزان اسوان وهو مايعكس الاماكانيات التى وصلنا لها فى عصرمبارك

للاتعاظ والذكرى ::_ مصر التى دمرت الساتر الترابى وخط بارليف فى عهدالسادات فى 6 ساعات بقوه المياه لم تسطيع الان اخماد حريق المجلس بالمياه ايضا بالقياس مع الفارق!!!!!!

غير معرف يقول...

حرم عليكم ياشعب ال بتعملو فى الحكومه دى الحكومه غالبنا دى بتحميكم من الناموس والصرصير عايزين ايه تانى انتم كده شعب طمعا جداتعرف لو حد جه ماكان اله يخلى لنا الريس حيخرب بتكم ويخليكوكم تكلو الناموس والصرصيرال حتمل البلد من جسة المرحوم الريس علشان الرجل ده لم يدفنى جسده الشريف حيتحول ال ناموس يمص دمكم ياغالبه مع السلام من وحد اتجن من البلد دى

العاشق يقول...

كده حرام
ويعني البنت اللى صوروها وهي بتخلع هدومها وبالاجبار من الظابط برده مش حرام

العاشق يقول...

كده حرام
ويعني البنت اللى صوروها وهي بتخلع هدومها وبالاجبار من الظابط برده مش حرام

غير معرف يقول...

ياجماعة واللة الى بيحصل للشعب دة حرام وميرتيش ربنا بس هنقول اية هنقول حسب اللة ونعم الوكيل فى الظلمة الى وكيل حق الشعب الغلبان وربنا معانا ويعنا على ما ابتلانا بة

غير معرف يقول...

انا حقيقى ومن قلبى حزين على بلدى من كل انسان اساء ليها لانى حقيقى بحبها

hadeso يقول...

يارب عين الشعب على حكومته واقلق حبيب فى نومته الشعب انضرب وانهان وسيرته بقت على كل لسان اسمك العدلى والعدل فى حكومتك ملوش مكان راجع من شغله تعبان يلاقى كلابك فى كل مكان باسم الامن تهين وتنهش فيه كمان

غير معرف يقول...

خلاويص وخلاص والحكومه بقت فى البلاص
ومساكين يا عرب يالى بيعين لحمكم ببلاش
ولما الدنيا مش ديمه اذاى مبارك هيدوم
ولزما هيجى يوم وهتنزاه فيه الهموم
الدنيا ضحكت علينا والنهايه فى ادينا
عيشين على غيرنا عاله لانصنع ولا بنصنع
احنا اساسا شعب بيضان وكلنا عرفين البيضان
وربنا يستر عليها ومتفرقعش ذى المرارة والطحال

عمرو المصرى يقول...

خلاويص وخلاص والحكومه بقت فى البلاص
ومساكين يا عرب يالى بيعين لحمكم ببلاش
ولما الدنيا مش ديمه اذاى مبارك هيدوم
ولزما هيجى يوم وهتنزاه فيه الهموم
الدنيا ضحكت علينا والنهايه فى ادينا
عيشين على غيرنا عاله لانصنع ولا بنصنع
احنا اساسا شعب بيضان وكلنا عرفين البيضان
وربنا يستر عليها ومتفرقعش ذى المرارة والطحال

elysmeen يقول...

انا شخصيا حدث معى ومع عدد من اصدقائى موقف مع الشرطه كنا بنتمشى انا واثنى عشر صديق لى على الكورنيش وكان ذلك فى وقت متأخر من الليل على كورنيش الاسكندريه وفجاة وجدنا اثنين من امناء الشرطه قاموا بمعارضتنا وشتم
بعض منا والتطاول عليه بالضرب وحدثت مشدة بينانا وبينهم وقام احد امناء الشرطه باخراج المسدس الخاص به وقام بضرب واحد منا بظهر المسدس على راسه وفتح له راسه وقام امين الشرطه الاخر بالاتصال بظابط القسم واثناء هذه المشدة تجمع عدد كبير من الماره وشاهدوا ماحدث معنا وحضرت قوه من القسم واصتحبونا الى القسم وقاموا امناء الشرطه بضربنا داخل القسم وتم بعد ذلك عمل مذكرات تحري واخراجنا من القسم دون العرض على النيابه

(حسبيا الله ونعم الوكيل )

VGA-MAN يقول...

yeb2a anta akeeeed fy misr :D:D:D

غير معرف يقول...

انا من راى ان الحكومة تؤجر الاءقسام للظباط والاءمناء قنون جديد بدال مهما شغلين لحسبهم

احمد يقول...

اية ياجماعة انتم عاوزين الناس في العراق تكون احسن منا
وعاوزين وزارة الدفاع الامريكية تفوق وزارة الداخليةالمصرية
عيب لمايكون وزارة رامسفيلد بتذل في العراق في العراق ووزارة العدلى متذلش فى مصر
بس ابشركم
مصر الفائزه هم عملو جنتنمو صغير فيه بعض الناس لكن مصر كلها جنتنمو

غير معرف يقول...

انا عندى حل كويس الناس فى مصر تسافر الى الخارج وتسبهلهم مخضرة علشان دول ولاد كلاب وعشان اكون صريح معاكم مفيش فايدة لان الناس دى قاعدين ومبلطجين فى امها ومش هيسبوها الا لما يخربوها ويقعدم عل تلها الامناء دول ساقطين دبلوم وبيدفعوا رشوة عشان يدخلوا الشرطة ويتمنظروعلى الناس ويهلبوا من الناس الغلابه فى الاقسام دول شوية حرميه لبسين لبس الشرطة ربنا يخدهم

الأمير يقول...

ياجماعة المصري مهان في الداخل والخارج لقد رأيت - في يوم من الأيام- ضابطا برتبة كبيرة يعمل عند بوابة المسافرين عبر مطار القاهرة الدولي يتفوه بألفاظ نابية - يعف اللسان عن ذكرها - لمن جاء في توديه قريب له هذا بالإضافة إلى ضرب أحدهم حينما اعترض على الأسلوب المشين في معاملة من ذهبوا لتوديع أبنائهم وأقربائهم المسافرين للبحث عن لقمة العيش والعيشةخارج حدود الوطن الذي ضاق بهم بسبب تصرفات غير مسئولة .
لقد رأيت في مرة أخرى في هذا المطار سوء معاملة المصريين العائدين من غربتهم إلى أحضان الوطن بعد سنين طوال من توقيف وأسئلة سخيفة لا طائل منها غير إهدار الكرامة لدرجة أنه يتمنى في هذه اللحظة أنه لم يعد أبدا أو يفكر في ذلك أما السائحون وبخاصة الإسرائليون منهم والأمريكيون فيستقبلون استقبال الفاتحين لأنهم وبكل بساطة - اعذروني - ليسوا مصريين .
اللهم عيك بالظالمين . قولوا آميييييييييييييييييييين

غير معرف يقول...

الحل مش كره مصر يا جماعة واوعو تسيبوها لان الظلم هوا اللى لازم يرحل واحنا اللى حنعمرها وحتى لو متنا مش مهم مادام مش لينا هدف والفراغ مالى حياتنا\\بوسى

غير معرف يقول...

اولا عليكم السلام يا اخ el-zaim السلطة عمرها ما كانت شرط للفساد وان كنت بسأل نفسى كتير ازاى واحد راح يحارب ومعرض للموت يتحول فك مفترس بس اللكل رد وقاللى الكرسى يا بنتى بس انا مش مقتنعة ولقيت الاجابة فى تاريخنا ازاى سيدنا عمر كانت سلطته كبيرة وعمره ما حاول يسرق لا بالعكس كان بيخاف على النملة والحشرات ليظلمها ويتحاسب عليها يا الله يا الله \\نورmohammed_moslim@yahoo.com

غير معرف يقول...

اما بالنسبة للتوقع اسأل اى طفل فى الشارع حيقولك عمو جمال وتانت خديجة اللى زاد ظهوره فى الفترة الاخيرة بس العجيب اثناء احداث غزة استخبى اوى زى ما يكون الجبن بالوراثة\\نور

غير معرف يقول...

انت فين يا اخ elzaim ليه ما بترد على رأيى اعتبر ده موافقة ولا استسلام ياريت تعمل اضافة اميلىmohammedmoslim@yahoo.com

غير معرف يقول...

والله ياريت يكون الشعب كلة بنفس تفكيركم ده واحنا ولله هنستريح من الهم والقرف اللى احنا عايشين فيه ده
ومافيش كلام اقولة لان ده اخر تعليق
بعدكم يا شباب وبنات مصر وربنا يحميكم
اخوكم المعذب دااااااااااائما

غير معرف يقول...

احة يا مصر ربننا يقوينا ونطلع الحتلال الجديد من مصر احتلال وزارة الداخلية

غير معرف يقول...

ياناس ياشر كفاية قر. فية ياعالم انتو لية متحاملين على الداخلية والحكومة كدة دول معينون من اجلنا ربنا يخليهم لينا وانا هدعيلهم وانتو امنوا اللهم انفخنى وفسيهم اللهم جوعنا وشبعهم اللهم عرينا وغطيهم اللهم كن مهم علينا اكتر من كدة اللهم احرمنا واديهم اللهم اضعفنا واديهم . دول غلابة خليهم يبرطعو فيها وياريت محدش يشتكي تاني علشان الشكوى لغير الله مزلة وسبوهم اما نشوف اخرتهم اية وعجبي عليكي يا مصر مواطن مقيم بالخارج وحاسس بلام اخواتة جوا البلد hotman_19277@yahoo.com

hotman_19277@yahoo.com يقول...

يا خسارة يا مصر جة اليوم اللي فية ولادك بيزلو فولادك بعد مكان ولادك بيقفوا فوش اعدئك عملنا اية يامصر فاعدئك لوكنا نعرف مكنا طردنا اعدائك كانو ا على الاقل بيحنو على ولادك وكان موت الواحد من ولادك بيرفع كل يوم اعلامك منا شهيد ومنا جريح لجل اعلائك يامصر ياغالية منز اعلانك لينا رب يقف جمب ابنائك ضد اللي فكرين انهم بيعملوا كدة لاعلائك . ورسوا البلد بعد مماتو اجدع اولادك وباعوها للي هما اعدائك ولسة ناويين يبيعوها لولاد اعدائك .محتاجين يامصر لواحد من ولادك بس يكون بيجري فية دم ابنائك .....بحبك يامصر لانك غالية علية وجوة عنية ومالية عالية كل اللي حوالية hotman_19277@yahoo.com

غير معرف يقول...

شكر ل المصرى اليوم وشكرا لوائل عباس وشكر للامن المصرى الا بحمينا ويدنا على قفنا

غير معرف يقول...

انا مصري عايش برة مصر وبصراحة انا بخاف لما بنزل مصر من الي باسمعة لاني اكيد راجل محترم وحجة الشرطة التحري وبعدين يعملو في الناس الي بنسمعة اقلكم حاجة يا رب مرجعشي مصر تاني علشان الي بنسمعة من قلة ادب

غير معرف يقول...

شكرا

غير معرف يقول...

اننتلتل
الاسم محمد عبد ربه

غير معرف يقول...

المشكله فينا. احنا شعب فى حاله. محدش بيوقف جنب حد لانه على حق. بس ممكن يوقف لو ليه مصلحه. لو كل واحد فينا اهتم بحقه وحق غيره وساعد الحق لوجه الله هنبقى احسن من الصين

mahmoud zahran يقول...

انا مش عارف اية اللى بيحصل فى مصر المصرى بينضرب على قفاة برة وجوة مبقاش لينا كرامة لل برة ولا جوة

غير معرف يقول...

شوفوا ياجماعة انا مصرى ومقيم بالخارج وعندى ناصيحة غاليه اوى انتوا تسمعوا كلام الحكومة وتغنوا للكوسه وللخيار وهى ترضنى عليكم بس يارب الحكومة ترضى بقا عنكم

غير معرف يقول...

الطرب علىالكفا شفا هى دي مصر يا عبلة مصر الحقيقية اللى بحولوا يخبوها بس جرايمهم مش حتسقط بالتقادم وفيوم من الايام حيتقدموا للمحاكمةكلهم مكانوش موجدينحيتقدم اولادهم او اولاد اولادهم المهم محدش مناللى حكمين مصر دلوقتى حيفلت من المحاكمة

مواطن مصرى شريف

غير معرف يقول...

مش كان الكلام ده زمان

غير معرف يقول...

الحقيقة الواحد لازم يفهم ان النظام في مصر غير قادر علي ادارة الدولة لان ماقامت من أجلة ثورة يوليو للقضاء علي الاقطاع والظلم قد قامت بة الثورة نفسها خونة ولصوص للوطن في كل زمان ثم جأت الطامة الكبري حسني مبارك وعائتتة الكريمة الذين أعطوا مصر لفئة رجال الاعمال والفساد والرشوة حتي قضوا عتي أي أمل للتغير حتي لو جاء ابنة جمال للحكم ومهما طال الزمان سيكون للفجر مكان

محمد يقول...

ان الله لا يغير بقوم حتى يغير ما بأنفسهم فدعونا نغير انفسنا ونخلص لله بالبداء بأنفسنا ودع الله يغير ما حولنا من سوء

غير معرف يقول...

روح ياشيخ اللهى وانت جاهى ينحرق قلبك على ابنيك وأحفادك وتشوفهم بعينك وهما محروقين بناركده زى النابلم وبعدين نشوفك انت والشعب ماسك جتتك يقطع فيها والنسوان تزغرط والرجاله تقول الله أكبر والعيال تعمل فيك عمايل
قادر ياكريم ...... ياعالم بالحال يارب

غير معرف يقول...

مفيش حل الا العملة الراجل بن الراجل بتاع الجيش فى قسم مايو

غير معرف يقول...

الحاكم ظالم والشعب جبان 00 انتو مستنين حد 00 ييجى من برة يحررنا000من يوم ما الثورة قامت والعدو الرئيسى لاى حكومة او وزير داخلية هو شعب مصر وبس تعذيب وسجون ومعتقلات واهانات ووضع عصاية مش عارف فين00وضرب على القفا 00 وانتهاك حرمات بيوت والتعدى على سيدات فاضلات 00 والضابط من دول لو كلم واحدة رقاصة بتضربة بالشبشب وحصل قبل كدة 0000 انما هما بيتشطروا على الناس الغلابة 000 ومعرف ان الشعب فى خدمة الشرطة لان الشرطة دلوقتى مش فاضية غير للامن السياسى لاكن البيوت بتتسرق وهية جنب قسم الشرطة ذى مايكون الحرامى بيقسم مع الضابط000 والحرامية اصبحوا فى كل مكان حرامية انواع يعنى مصنفين حرامية بحصانة من الدولة ودول بيسرقوا رسمى من البنوك على طول وحرامية بدون رخصة ودول بيسرقوا من البيوت والنوع التانى هو الى بيدخل السجن بس ام النوع الاول معاة حصانة يعنى بيلطش ويسافر على برة ويقتل وياخد براءة 000 هية دى مصر من ايم الثورة لحد النهاردة الفساد فى جميع القطاعات والاحكام للغلابة بس 000 الرشوة وبيع مصانع البلد وتوزيع التركة على الكبار فقط00 والمليارات التى خرجت فى السنوات العشرين الماضية تبنى مصر تانية من الاول 0000 المسئولين بيوزعوا ثروات البلد فيما بينهم 000 ووزارة الداخلية تؤمن الكبار وتؤمن العاملين فيها وكل واحد منهم عارف حدودة والخارج عن نظومة السطو النظم بيروح فى داهية وبيقية الشعب لة القفا والعصايا والكى بالنار وانتهاك البيوت ولاقانون فى مصر الا على الضعفاء ولايوجد مسئول واحد بيخرج من المنظومة الا اذا مات او ادخلوة السجن والسبب انة تعدى على مخصصات حرامى اكبر منة 0000 فكلهم لصوص وهم قطاع طرق والفرق بينهم وبين المسجلين خطر ان المسجل خطر بيقول انا حرامى ودى شغلتى اما الاخرون يقولون نحن سياسيون وشغلتنا التحويل للخارج مئات الاسماء الناس تراها من عشرين سنة ولم ولن يشبعوا 000 وزراء ومجموعات فى احزاب واسماء غريبة منهم منهدم التعليم فى مصر ومازال على الكرسى حتى الموت ومنهم منادخل المبيدات المسرطنة وراح فى ستين داهية فى قصرة فى الفيوم ويقولون انة من اصل يهودى 000 ومنهم من قتل المسافرين فى البحر الاحمر وجعلهم وجبة مجانية للاسماك القرش وهو الان فى النقاهة بلندن يقضى حكم هزيل لن ينفذ الى يوم القيامة والحامى لة من داخل مؤسسة الئاسة ومازال يتكلم بلسان الناس الغلابة وكانة واحد منهم 0000 كلة بيضحك على كلة واننى اتوقع ان العشر سنوات القادمة ستختفى كل هذة الوجوة المقيتة الى الابد لانهم كلهم فوق السن اصغرهم تعدى الخامسة والستين واكبرهم داخل على التسعين والاسماء كلها معروفة ولنا تكملة فى لقاء اخر ان كان فى العمر بقية

محمد إبراهيم يقول...

الشرطة في مصر هي البلطجة بعينها والله الضابط من دوه يبقى زي الكلب خارج السلطة أو خارج مصر وعندما يعود للسلطة يبقى بلطجي كبير والله أمناء الشرطة بسرقوا المواطنين عيني عينك أما الضباط لا يرقبون في مؤمن إلا ولا ذمة كأن المواطنين أسرى حرب يفعلون فيهم مايشاءون

محمد إبراهيم يقول...

الشرطة في مصر هي البلطجة بعينها والله الضابط من دوه يبقى زي الكلب خارج السلطة أو خارج مصر وعندما يعود للسلطة يبقى بلطجي كبير والله أمناء الشرطة بسرقوا المواطنين عيني عينك أما الضباط لا يرقبون في مؤمن إلا ولا ذمة كأن المواطنين أسرى حرب يفعلون فيهم مايشاءون

محمد إبراهيم يقول...

الشرطة في مصر هي البلطجة بعينها والله الضابط من دول يبقى زي الكلب خارج السلطة أو خارج مصر وعندما يعود للسلطة يبقى بلطجي كبير والله أمناء الشرطة بسرقوا المواطنين عيني عينك أما الضباط لا يرقبون في مؤمن إلا ولا ذمة كأن المواطنين أسرى حرب يفعلون فيهم مايشاءون

محمد إبراهيم يقول...

حكمت فعدلت فنمت يا عمر (عمر بن الخطاب)فهل ترى أن وزير الداخلية نائم في بيته مطمئن أنا أشك في ذلك إذن يراجع نفسة ووزارته فيما يفعلونه

غير معرف يقول...

لازم الشرطه تحترم المواطن علشان المواطن يحمى الشرطه وبلاش كذب من مشؤولى الشرطه ودفاعهم عن زبانيتهم لإن قلة الأدب والتعذيب من ضمن مناهج التعليم فى الأكاديميه واذهبو إلى مركز شرطة دشنا مديرية أمن قنا واسألو عن السلاح اللى بيجمعوه ضباط المباحث وبعدين يبيعوه لحسابهم

دمــــــــ تبتسم ــــــــوع يقول...

بصرحه احنه شعب جبان ونستاهل الضرب على القفه لاننا بنسكوت عن الحق والساكت عن الحق شيطان اخرس الشباب تضرب على افاها تحبو تعرفوالبنات بيعملو فيهم ايه اكيد عرفين ياجماعه دى مبقتش بلادنه واللى حاكمها مش الرئيس ولا الوزير ولا الظابط مع احترامى لهم اللى يحكم البلاد دى واللى فى ايده كل شى امين الشرطه اسسسسسسسفه جدا الباااااااااااااشاامين الشرطه

غير معرف يقول...

لازم نعمل كده علشان احنا بنتعامل مع فئه منحله فلازم الشدة معاهم ،،،امين شرطة

مسلمة يقول...

انا اعتقد والله اعلم انهم بيعلمو ظابط الشرطة قلة لادب في الكلية وعلى فكرة قلة الادب دي صفة مش شتيمة

مسلمة يقول...

اناشايف انه احنا نستاهل الي بتعمل فينا عشان بنرضى نضرب ونتهان عشان مانتحبسش ونكون بالا كرامة الانسان يتسجن بس يظل محافظ على كرامتة ومايسمحش لحد يهينهانشاء الله البيه والباشا.

غير معرف يقول...

انا عاوز اقول لكم انى فى عربية ضابط كبير اتسرقت فى صقر قريش على اللى عموله رجال مباحث البساتين عمالين ياخدوا الشباب ويطلعوا البيوت بدون وجه حق الساعة اتنين الظهر وطبعا الرجاله مش موجودين وبكل قله ادب يسالوا على الشاب مع ان الشاب اللى بيسالوا عليه ده شاب محترم وملعهوش دعوة ولكن عشان يرضوا الضابط الكبير ويعرفوه انهم بيشتغلوا وفاهمه الام انه موضوع بسيط هنساله سؤالين وبس جيه الشاب واتصل بى الضابط قال له انتا بتسال عليه ليه قاله انا عاوز اسالك سؤالين بس جيه الضابط قام واخده وقعد ساعتين يلف بيه بالميكروباص اللى ساعته ركبه وبعد كده راح القسم واما والد الشاب سال الضابط هو انتا واخدين ابنى ليه قاله ابنك مش متهم بس هنساله قاله يعنى استناه قاله موعدكش ولوله الوسطه مكنش طلع الشاب الضباط خلاص بقى اخر قله ادب مبقاش فيهم حد كويس وفكرين نفسهم انهم يقدروا يعملوا اى حاجه لدرجه انك لو كلمت الضابط وقالتله انتا عاوز منى ايه انا معملتش حاجه يقولك اسكت ويقعد يشتم فيك ويقولك انتا معملتش حاجه بس انا هعملك وده بقت منتشرة قوى الايام ده

غير معرف يقول...

كفايه بقى كل شباب صقر قريش المعادى الجديدة يتظلموا من اللى بيعملوه ضابط مباحث البساتين وانا عاوز اسال لو ده عربية واحد عادى كان عمله كل ده

غير معرف يقول...

الامين ده كده ضرب ال8500000 مواطن

غير معرف يقول...

والله بتوع الشرطة فى مصرينطبق عليهم المثل القائل:
أسد علىَ وفى الحروب نعامة..... فتخاء تفر من صفير الصافر.
واللى بييعملوه صغارهم مش مستغرب من أمثالهم لأن المثل برضه بيقول هذا الجرو من ذاك الكلب..فهم على دين ملوكهم وكبرائهم..ويكفى فى ندالة هؤلاء وخسة قدرهم وأصلهم أن هذه الكلية لا يدخلها الشرفاء من أبناء مصر على الإطلاق وإنما دخولها فقط كما يعرف الجميع بالرشوة والمحسوبية ! فمن ينتظر الشعب أن يكون خريجوها إذن إلا هؤلاء الأشباه...!!؟؟

غير معرف يقول...

الظلم 000 جاي اليوم ان شاء اللة قريب

غير معرف يقول...

السلام عليكم اتدرون ما هذه الكلمه انها تحيه الاسلام وانا لاانتمي الي اي جماعه ولاكني مصري مسلم احب بلدي واحترم الناس جميعا وشتي الاديان طلما كل واحد في حاله المهم انها تحيه سلام حتؤلولي ايه علاقه السلا م بالي احنا بنئوله هرد وائول ان الواحد المفرو يعيش في بلده با من وامان زي مابئولو انها بلد الامن والامان وانا معاهم بس مش انهم يهينوا الناس بطريقه دي انا حاسس ان فيه فئه كبيره في الشرطه مستهلكه ماهاش لزمه في الشرطه اصلان وامفرود لاتنتمي لهذه الشرطه لانهم يسيئون لها ولو الموضوع متعلجش يبئي فعلا مفيش فيده

غير معرف يقول...

احنا شعب يستاهل كل اللى يجرى لة شعب نمرود مفروض علينا حاجات كتير من زمان وكلنا عارفينها بس دايما ناخدعلى قفانا وتقول الحكومة هتعما اية يعني مثلا توفر رغيف عيش ياكلة بنى ادم او حتى تحاول تحقيق شئ من العدالة الاجتماعية اللى بيقولوعليها يمكن المصرى يحس انة بنى ادم انسان كرمة اللة واهانة بنى ادم

غير معرف يقول...

يارب

خد بحق كل من عذب في السجون بغير وجه حق

اللهم اهلك من بغى علينا واعتدى

غير معرف يقول...

حرام متهى الحرام بس أقول احنا السبب فى كل هذا ياجماعه لزم يكون هناك وقفه ضد هذا التعسف و الأرهاب

غير معرف يقول...

انا شاب من الصعيد حصل معايا موقف مضحك ايه هو انا طالب جامعى اوك طبعا مفيش شغل فكنت اشتغلت فى مكان كبير اللى حصل جالى امين شرطة بيقولى البطاقة قمت وريته الكرنيه اللى كانو بيقولوعليه بطاقة اللى حصل امين الشرطة شكل الكرنيه مش عجبه قالى البطاقة من غير ميشوف اطلع على العربية وبعدين على فندق السعادة يعنى مركز الشرطة وشفت غرايب وعجايب منها واحد رايح يعمل محضر فى واحد قام الظابط ربنا يخليه شكل الراجل مش عجبه قال لى امين اعمل اللى هو عايزه الباشاهسيبه يمشى على كده من غير مايعمل معه الواجب قال امين الشرطة واعملو محضر برده

مصرى يقول...

ربنا موجود

غير معرف يقول...

يوم القيامة حيستردواحقوقهم من القادرالمقتدرالعاااااااااااااادل ولازم لازم لازم المظلوم ربنا ينصره قولوا حسبناالله ونعم الوكيل كما قالهاسيدناابراهيم عليه الصلاة والسلام ماقالها مظلوم الاونصره الله وبرضه بنحبك يامصر لانك امناوفيهاكثيييييييير قوى ناس كويسين وطيبين ومنهم اصحاب التعليقات المصريين بحق اللى دمهم حامى على المظلومين

غير معرف يقول...

حرام حرام ربنا كرم بنى ادم

غير معرف يقول...

هقول كلمة واحدة خافوا اللة لان اللة عالم وشايف كل حاجة ومفيش حاجة اسمها لو رحت حاجت يبقى تتغفرلك كل حاجة ماضية ومستقبلة دة كلام غلط وعلى اساسة كل المسلمين بيعملة كدة يسرقوا وينهبوا وبعد مدة يعملك موائد رحمان بس نسيتم حاجة مهمة خالص ان ربنا القادر على كل شئ وبدل مانتوم عمالين تعذبوا فى الناس من غير وجة حق واخرتكم الجحيم الابدى دور فى دينكم على فضائحة من بول الرسول ورضاعة الكبير وقمل الرسول وردوا بدل مانتوا عاملين زى البلاء اى الحيوانات الغير عاقلة التى تذهب الى اى مكان دون عقل

غير معرف يقول...

صدق او لا تصدق بسم الله الرحمن الرحيم
الحاج ابو الهيثم للعلاج بالقران الكريم لعلاج جميع الامراض المصتعصية سواء كانت هذه الامراض ناتجة عن اعمال سحرية او امراض عضوية مثلا المشاكل الزواج او المشاكل الطلاق او التاخر عن الزواج او التاخر عن الحمل او الامراض مثلا السكر وكل الامراض لمزيد من الاستفسار يرجي زيارة موقعن او الاتصال بنا عبر الارقام التالية 0020101473823 او0020162720790 عبر الايميل ham.ed82@yahoo.com او الحاج ابو الهيثم اwww.aboualhaitham.com
اما با النسبه لرجال الاعمال من خلال الرؤيا والبحث هناك مفاجات كثير وكثير جدا بمشئة الله نشرح الصدور وتسير العقول وتثلج القلوب وتنجح الاعمال فكل ما يريد معرفة المفاجات يتصل بنا الحاج ابو الهيم
0020102588311,,,,,.,,,
الحاج ابو الهيثم من فلسطين ومقيم في مصر

غير معرف يقول...

صدق او لا تصدق بسم الله الرحمن الرحيم
الحاج ابو الهيثم للعلاج بالقران الكريم لعلاج جميع الامراض المصتعصية سواء كانت هذه الامراض ناتجة عن اعمال سحرية او امراض عضوية مثلا المشاكل الزواج او المشاكل الطلاق او التاخر عن الزواج او التاخر عن الحمل او الامراض مثلا السكر وكل الامراض لمزيد من الاستفسار يرجي زيارة موقعن او الاتصال بنا عبر الارقام التالية 0020101473823 او0020162720790 عبر الايميل ham.ed82@yahoo.com او الحاج ابو الهيثم اwww.aboualhaitham.com
اما با النسبه لرجال الاعمال من خلال الرؤيا والبحث هناك مفاجات كثير وكثير جدا بمشئة الله نشرح الصدور وتسير العقول وتثلج القلوب وتنجح الاعمال فكل ما يريد معرفة المفاجات يتصل بنا الحاج ابو الهيم
0020102588311,,,,,.,,,
الحاج ابو الهيثم من فلسطين ومقيم في مصر

غير معرف يقول...

هى هى الحياه من دون تعليق احنا كده من زمان عمرنا ما حسنا بالامان وده من شخص جبان مش انسان بسبه اتهنا فى بلدنا وبره بلدنا وفى الاخر نشرب شاى باليسمين

hema يقول...

ايه لزمته الكلام ده دلوقتى نهدا بقى شويه علشان نعدى الازمة

غير معرف يقول...

احنا حنفضل طول عمرنا نعلق على بعض ونموت فى حاجه اسمها التريكه انا نفسى انكم تفهمو ان الحكومه جايبه بتوع الدبلومات الصايعين وعلموهم البلطجه علشان يقرفونا بس احنا عارفين انهم جهله لايستطيعو القراءه ولا الكتابه وهمه حرامية البلد

مرشد خير يقول...

الحقيقه ان كلنا ال85مليون ضربنا على القفا خدونا تلطيش بداية من حسنى الى احدث عسكرى فى معسكرات النشل المركزى عمومااللى فات مات ***ياريت ياوزير الداخليه يا قناوى يا أسناوى ياللى من ناس نظيفه واصل طيب تغلق السجن اللى فى مقر امن الدوله السابق اللى فى مدينة نصر الموجود تحت الارض وبيفتح بالريموت كنترول***الذى كانت تنتهك فيه الاعراض للرجال والشباب والنساء فى عهد الوزير الكلب وكلابه الاوساخ

مرشد خير يقول...

الى الست مكسوفه***لما انتى مكسوفه ياختى بتشاركى ليه على العموم هوضحلك ياختى بيصوروهم ليه ..لان معظمهم كانوا شواذ ومنبتهم فاسق وبيئاتهم واطيه والماعون اللى فرغهم نجس واكيد اللى يعمل كده عمره ما يكون ابن ابوه والاهم يا ست مكسوفه انهم كانوا بيستخدموا الصور وسيلة مذله لفرض أتاوه على صاحبها وتتلخص اذا كان مقتدر فى الابتزاز المالى وان لم يكن فيشتغل معاهم مرشد وان لم يكن هذا ولا ذاك فيوردلهم نساء...فهمتى ياحاجه مكسوفه..اتمنى انك تكونى شيلتى البرقع ياختى ههههههههههههههههههههه.

لكي لا ننسى دم أحمد علي مبروك